Start Archiwum Chcesz zostać prymusem?...edukuj się muzycznie...
Chcesz zostać prymusem?...edukuj się muzycznie... Drukuj Email

Amerykańscy uczeni z Uniwersytetu w Minnesocie twierdzą, że jest na to prosta rada. Trzeba się wysypiać, grać w szachy, brać udział w zajęciach sportowych i... edukować się muzycznie.

Trudno wyobrazić sobie edukację muzyczną bez odwiedzin w Filharmonii i uczestnictwa w koncertach.

6.XI uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielem muzyki wybrali się po raz kolejny do Filharmonii Narodowej na koncert (w ramach Czwartkowych Spotkań Muzycznych) pt: "Dolci Sospiri - villanelle, arie i muzyka instrumentalna z siedemnastowiecznych Włoch". Uczestnicy koncertu odbyli podróż muzyczną do odległej epoki. Utwory takie jak villanelle, melodyjne arie i canzony, a także muzyka taneczna z fantazją i wirtuozerią grana na violach, lutniach oraz skrzypcach zabrzmiała w interpretacji United Continuo Ensemble wraz z belgijskim tenorem, Janem Van Elsackerem.

Filharmonia jest miejscem wyjątkowym, dlatego atmosfera towarzysząca koncertowi była zgoła odmienna niż w trakcie koncertów szkolnych.

p.A.Oleszko


Zobacz większe... Zobacz większe...
Zobacz większe... Zobacz większe...
Zobacz większe... Zobacz większe...

Magia muzyki

Uczniowie, którzy rozpoczęli edukację muzyczną lepiej czytały, łatwiej się wysławiały i szybciej zapamiętywały szkolny materiał. Ponadto szybciej uczyły się pisać i czytać, lepiej radziły sobie w prostych zadaniach matematycznych i uzyskały więcej punktów w testach IQ niż pozostałe dzieci.

Prof. Trainor radzi zatem, by edukację muzyczną rozpoczynać jak najwcześniej. „Najlepiej zanim dziecko ukończy siódmy rok życia. Młody mózg jest bardziej plastyczny niż starszy i łatwiej poddaje się zmianom” – dodaje prof. Virginia Penhune z Concordia University. W badaniu rezonansem magnetycznym wykazała, że dzieci, które rozpoczęły edukację muzyczną przed siódmym rokiem życia, miały wyraźnie większe ciało modzelowate w mózgu niż uczniowie, którzy na takie lekcje zaczęli chodzić, mając dopiero osiem lat lub więcej. Ciało modzelowate to ważna struktura mózgu. Łączy i przekazuje informacje między prawą i lewą półkulą. Im jest ono bardziej rozbudowane i im gęstszą ma sieć połączeń, tym komunikacja między półkulami odbywa się sprawniej i tym lepiej współpracują ze sobą ośrodki ruchowe, wzrokowe i te, które odbierają sygnały ze zmysłu dotyku. To przekłada się na lepsze wyniki w szkole, bo dziecko lepiej odczuwa, rozumie i analizuje informacje dostarczane przez zmysły.

Edukacja muzyczna nie tylko zwiększa zdolności poznawcze mózgu. Ułatwia też podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów, wykazali naukowcy z Boston Children’s Hospital. W badaniu funkcjonalnym rezonansem magnetycznym zaobserwowali, że u dzieci biorących lekcje muzyki bardziej aktywne niż u pozostałych uczniów były rejony kory przedczołowej mózgu, które odpowiadają za planowanie i chęć działania, a także oceniają konsekwencje tych poczynań.